Pascha trwa w głębi ludzkiego świata
Victimae paschali laudes immolent christiani. Chrześcijanie Miasta i Świata! W tej uroczystej godzinie wzywam was i zapraszam — gdziekolwiek się znajdujecie — byście oddali cześć Chrystusowi Zmartwychwstałemu: paschalnej Żertwie Kościoła i świata! Niechaj zjednoczą się w tym kulcie wszystkie wspólnoty Ludu Bożego od wschodu słońca aż do zachodu: wszyscy ludzie dobrej woli niech będą z nami! Oto jest Dzień, który uczynił Pan! Agnus redemit oves…
Oto jest Dzień, w którym rozstrzygnął się odwieczny bój: mors et vita duello conflixere mirando! Pomiędzy życiem i śmiercią od początku toczy się zmaganie. Toczy się w świecie walka pomiędzy dobrem a złem. Dzisiaj przeważa się szala: Życie jest górą. Dobro jest górą! Chrystus ukrzyżowany wstał z grobu. Przeważył szalę na stronę Życia. Zaszczepił Życie na nowo na glebie ludzkich dusz. Śmierć ma swoje granice. Chrystus otworzył wielką nadzieję: nadzieję Życia poza zasięgiem śmierci. Dux vitae mortuus regnat vivus!
Mijają lata, mijają stulecia. Jest rok 1982. Żertwa paschalna trwa nadal jak winny krzew zaszczepiony na glebie ludzkości. W świecie zmagają się nadal dobro i zło. Zmaga się życie i śmierć: zmaga się grzech i łaska. Jest rok 1982. Musimy myśleć z niepokojem o tym, do czego zmierza współczesny świat. Zapuściwszy korzenie głęboko w ludzkości naszych czasów, struktury grzechu — jakby szerokie rozgałęzienia zła — zdają się przesłaniać horyzont dobra. Zdają się zagrażać zniszczeniem człowiekowi i ziemi. Ja dotkliwie cierpią ludzie: jednostki, rodziny, całe społeczeństwa! Mors et vita duello conflixere mirando! W tym Dniu paschalnej Ofiary nie wolno nam zapomnieć o wszystkich, którzy cierpią. To dla nich jest Pascha!
Wszystkie ofiary niesprawiedliwości, ludzkiego okrucieństwa i przemocy, wyzysku i egoizmu — znajdują się w samym sercu paschalnej Ofiary. Miliony istnień ludzkich zagrożonych klęską głodu, która mogłaby być odsunięta lub zmniejszona, gdyby ludzkość miała zrezygnować choćby częściowo z wydatków, które w szaleńczy sposób pochłaniają zbrojenia. To przez nich również jest Pascha.
Żertwo paschalna! Ty lepiej znasz wszystkie imiona zła, niż ktokolwiek może nazwać je i wyliczyć. Ogarnij Sobą wszystkie ofiary zła! Żertwo paschalna! Baranku ukrzyżowany! Odkupicielu!: Agnus redemit oves. Choćby w dziejach człowieka: jednostek, rodzin, społeczeństw, ludzkości wreszcie całej, zło się rozrosło niewspółmiernie, przesłaniając horyzont dobra — nie przerośnie Ciebie! Nie zada Ci więcej śmierci! Chrystus powstawszy, więcej nie umiera! Choćby w dziejach człowieka — i w czasach, w których żyjemy — potęgowało się zło. Choćby po ludzku nie było widać odwrotu do tego świata, w którym człowiek żyje w pokoju i sprawiedliwości — do świata społecznej miłości:
— choćby po ludzku nie było widać przejścia,
— choćby szalały potęgi ciemności i siły zła.
Żertwo paschalna! Baranku bez zmazy! Odkupicielu! Ty już odniosłeś zwycięstwo! Twoja Pascha jest Przejściem! Ty już odniosłeś zwycięstwo! I uczyniłeś je naszym zwycięstwem! Treścią paschalną życia Twojego Ludu.
Agnus redemit oves. Christus innocens Patri reconciliavit peccatores. Zło nie pojedna się nigdy z dobrem. Ale ludzi, grzesznych ludzi, ludzi dotkniętych złem — a czasem nawet głęboko złem przetrawionych — Chrystus pojednał z Ojcem. Świętujemy dzisiaj Zmartwychwstanie! Świętujemy dzisiaj Pojednanie. Trwa tajemnica Zmartwychwstania w samym sercu każdej ludzkiej śmierci. Trwa tajemnica Pojednania w sercu rzesz — w samym sercu niezliczonych rzesz: narodów, języków i ras, kultur i religii. Paschalna Tajemnica Pojednania trwa w głębi ludzkiego świata. Nikt jej stamtąd nie wyrwie!
Radość paschalna jest zakłócona przez napięcia i konflikty w niektórych częściach świata. Przede wszystkim przez wyniszczającą wojnę, która od dłuższego czasu toczy się pomiędzy Irakiem i Iranem, i która przyniosła już tyle cierpień mieszkańcom obu tych krajów. Ostatnio doszło jeszcze poważne napięcie pomiędzy dwoma krajami o tradycji chrześcijańskiej, pomiędzy Argentyną i Wielką Brytanią, które przyniosło ofiary śmiertelne i zagrożenie zbrojnym konfliktem oraz poważnymi skutkami w stosunkach międzynarodowych.
Kieruję więc gorące wezwanie, szczególnie naglący apel do obu zainteresowanych stron, ażeby zechciały z całym odpowiedzialnym zaangażowaniem i dobrą wolą szukać dróg pokojowego i godnego rozwiązania sporu, póki jest jeszcze czas, by zapobiec krwawemu starciu.
Pokój! Pokój w sprawiedliwości, w uznaniu podstawowych zasad powszechnie uznanych i potwierdzonych przez prawo międzynarodowe! We wzajemnym zrozumieniu! Niech modlitwa wszystkich spowoduje i wspiera wysiłki, które winni podjąć przywódcy jednej i drugiej strony oraz ci, którzy zechcą życzliwie dopomóc ich działaniom, zmierzającym do przywrócenia upragnionego pokoju.
Bracia i Siostry! Spośród wszystkich narodów i ludów, języków i ras, kultur i religii, krajów i kontynentów! Nasz ludzki świat jest przeniknięty Zmartwychwstaniem! Nasz ludzki świat jest przetworzony Pojednaniem: Agnus redemit oves! Do wszystkich się zwracam. Wszystkich zapraszam, aby wraz ze Sługą Bożych sług uczcili Paschalną Żertwę! Aby odnaleźli Światło wśród ciemności! Nadzieję wśród cierpienia.
Surrexit Dominus vere!
Oto jest Dzień, w którym rozstrzygnął się odwieczny bój: mors et vita duello conflixere mirando! Pomiędzy życiem i śmiercią od początku toczy się zmaganie. Toczy się w świecie walka pomiędzy dobrem a złem. Dzisiaj przeważa się szala: Życie jest górą. Dobro jest górą! Chrystus ukrzyżowany wstał z grobu. Przeważył szalę na stronę Życia. Zaszczepił Życie na nowo na glebie ludzkich dusz. Śmierć ma swoje granice. Chrystus otworzył wielką nadzieję: nadzieję Życia poza zasięgiem śmierci. Dux vitae mortuus regnat vivus!
Mijają lata, mijają stulecia. Jest rok 1982. Żertwa paschalna trwa nadal jak winny krzew zaszczepiony na glebie ludzkości. W świecie zmagają się nadal dobro i zło. Zmaga się życie i śmierć: zmaga się grzech i łaska. Jest rok 1982. Musimy myśleć z niepokojem o tym, do czego zmierza współczesny świat. Zapuściwszy korzenie głęboko w ludzkości naszych czasów, struktury grzechu — jakby szerokie rozgałęzienia zła — zdają się przesłaniać horyzont dobra. Zdają się zagrażać zniszczeniem człowiekowi i ziemi. Ja dotkliwie cierpią ludzie: jednostki, rodziny, całe społeczeństwa! Mors et vita duello conflixere mirando! W tym Dniu paschalnej Ofiary nie wolno nam zapomnieć o wszystkich, którzy cierpią. To dla nich jest Pascha!
Wszystkie ofiary niesprawiedliwości, ludzkiego okrucieństwa i przemocy, wyzysku i egoizmu — znajdują się w samym sercu paschalnej Ofiary. Miliony istnień ludzkich zagrożonych klęską głodu, która mogłaby być odsunięta lub zmniejszona, gdyby ludzkość miała zrezygnować choćby częściowo z wydatków, które w szaleńczy sposób pochłaniają zbrojenia. To przez nich również jest Pascha.
Żertwo paschalna! Ty lepiej znasz wszystkie imiona zła, niż ktokolwiek może nazwać je i wyliczyć. Ogarnij Sobą wszystkie ofiary zła! Żertwo paschalna! Baranku ukrzyżowany! Odkupicielu!: Agnus redemit oves. Choćby w dziejach człowieka: jednostek, rodzin, społeczeństw, ludzkości wreszcie całej, zło się rozrosło niewspółmiernie, przesłaniając horyzont dobra — nie przerośnie Ciebie! Nie zada Ci więcej śmierci! Chrystus powstawszy, więcej nie umiera! Choćby w dziejach człowieka — i w czasach, w których żyjemy — potęgowało się zło. Choćby po ludzku nie było widać odwrotu do tego świata, w którym człowiek żyje w pokoju i sprawiedliwości — do świata społecznej miłości:
— choćby po ludzku nie było widać przejścia,
— choćby szalały potęgi ciemności i siły zła.
Żertwo paschalna! Baranku bez zmazy! Odkupicielu! Ty już odniosłeś zwycięstwo! Twoja Pascha jest Przejściem! Ty już odniosłeś zwycięstwo! I uczyniłeś je naszym zwycięstwem! Treścią paschalną życia Twojego Ludu.
Agnus redemit oves. Christus innocens Patri reconciliavit peccatores. Zło nie pojedna się nigdy z dobrem. Ale ludzi, grzesznych ludzi, ludzi dotkniętych złem — a czasem nawet głęboko złem przetrawionych — Chrystus pojednał z Ojcem. Świętujemy dzisiaj Zmartwychwstanie! Świętujemy dzisiaj Pojednanie. Trwa tajemnica Zmartwychwstania w samym sercu każdej ludzkiej śmierci. Trwa tajemnica Pojednania w sercu rzesz — w samym sercu niezliczonych rzesz: narodów, języków i ras, kultur i religii. Paschalna Tajemnica Pojednania trwa w głębi ludzkiego świata. Nikt jej stamtąd nie wyrwie!
Radość paschalna jest zakłócona przez napięcia i konflikty w niektórych częściach świata. Przede wszystkim przez wyniszczającą wojnę, która od dłuższego czasu toczy się pomiędzy Irakiem i Iranem, i która przyniosła już tyle cierpień mieszkańcom obu tych krajów. Ostatnio doszło jeszcze poważne napięcie pomiędzy dwoma krajami o tradycji chrześcijańskiej, pomiędzy Argentyną i Wielką Brytanią, które przyniosło ofiary śmiertelne i zagrożenie zbrojnym konfliktem oraz poważnymi skutkami w stosunkach międzynarodowych.
Kieruję więc gorące wezwanie, szczególnie naglący apel do obu zainteresowanych stron, ażeby zechciały z całym odpowiedzialnym zaangażowaniem i dobrą wolą szukać dróg pokojowego i godnego rozwiązania sporu, póki jest jeszcze czas, by zapobiec krwawemu starciu.
Pokój! Pokój w sprawiedliwości, w uznaniu podstawowych zasad powszechnie uznanych i potwierdzonych przez prawo międzynarodowe! We wzajemnym zrozumieniu! Niech modlitwa wszystkich spowoduje i wspiera wysiłki, które winni podjąć przywódcy jednej i drugiej strony oraz ci, którzy zechcą życzliwie dopomóc ich działaniom, zmierzającym do przywrócenia upragnionego pokoju.
Bracia i Siostry! Spośród wszystkich narodów i ludów, języków i ras, kultur i religii, krajów i kontynentów! Nasz ludzki świat jest przeniknięty Zmartwychwstaniem! Nasz ludzki świat jest przetworzony Pojednaniem: Agnus redemit oves! Do wszystkich się zwracam. Wszystkich zapraszam, aby wraz ze Sługą Bożych sług uczcili Paschalną Żertwę! Aby odnaleźli Światło wśród ciemności! Nadzieję wśród cierpienia.
Surrexit Dominus vere!
Z Placu św. Piotra na Watykanie, w Wielką Niedzielę 1982 r.
Jan Paweł II
Jan Paweł II
Czytelnia:
Jan Paweł II: