Rozmowa wieży z pilotem (2)
Samolot linii SABENA zatrzymuje się za samolotem KLM-u na zatłoczonej drodze podjazdowej, w oczekiwaniu na start.
SABENA do KLM na częstotliwości kontroli: KLM, czwarty w kolejce na start, zgłoś się na 3030.
Po paru minutach SABENA wola znowu: KLM, trzeci w kolejce na start, zgłoś się na 3030.
Znów brak odpowiedzi, więc SABENA woła kontrole: Wieżą, powiedzcie maszynie KLM przed SABENA 123, żeby się do nas zgłosili na 3030.
I wtedy włącza się załoga KLM-u: Wieża, powiedz SABENie, że profesjonaliści z KLM Holenderskie Linie Lotnicze nie wchodzą na prywatne kanały, podczas gdy powinni być na nasłuchu wieży.
SABENA odpowiada na to: Dobra wieża, nie ma sprawy, tylko powiedz tym profesjonalistom z KLMu, że nie zdjęli szpilek blokujących podwozie!
(chwila ciszy)
KLM: Wieża, KLM 123 prosi o pozwolenie na powrót do bramki.
SABENA do KLM na częstotliwości kontroli: KLM, czwarty w kolejce na start, zgłoś się na 3030.
Po paru minutach SABENA wola znowu: KLM, trzeci w kolejce na start, zgłoś się na 3030.
Znów brak odpowiedzi, więc SABENA woła kontrole: Wieżą, powiedzcie maszynie KLM przed SABENA 123, żeby się do nas zgłosili na 3030.
I wtedy włącza się załoga KLM-u: Wieża, powiedz SABENie, że profesjonaliści z KLM Holenderskie Linie Lotnicze nie wchodzą na prywatne kanały, podczas gdy powinni być na nasłuchu wieży.
SABENA odpowiada na to: Dobra wieża, nie ma sprawy, tylko powiedz tym profesjonalistom z KLMu, że nie zdjęli szpilek blokujących podwozie!
(chwila ciszy)
KLM: Wieża, KLM 123 prosi o pozwolenie na powrót do bramki.
***
Wieża: Airline XXX, wygląda na to, że macie otwarte drzwi przedziału bagażowego.
Kapitan (po szybkim sprawdzeniu kontrolek): A, dzięki wieża, ale patrzycie na nasze drzwi od APU*.
Wieża: OK, Airline XXX, macie pozwolenie na start.
Kapitan: Pozwolenie na start, Airline XXX.
Wieża (podczas, gdy samolot kołuje do startu): Airline XXX, eee.... wygląda, ze twoje APU gubi bagaż.
*APU, czyli Auxiliary Power Unit (jednostka zasilania pomocniczego) - pomocniczy silnik dostarczający moc elektryczna, hydrauliczna lub/i pneumatyczna.
Kapitan (po szybkim sprawdzeniu kontrolek): A, dzięki wieża, ale patrzycie na nasze drzwi od APU*.
Wieża: OK, Airline XXX, macie pozwolenie na start.
Kapitan: Pozwolenie na start, Airline XXX.
Wieża (podczas, gdy samolot kołuje do startu): Airline XXX, eee.... wygląda, ze twoje APU gubi bagaż.
*APU, czyli Auxiliary Power Unit (jednostka zasilania pomocniczego) - pomocniczy silnik dostarczający moc elektryczna, hydrauliczna lub/i pneumatyczna.
***
Usłyszane na częstotliwości BNA (lotnisko w Nashville, Tennessee):
Członek załogi: Zaraz! Daliście nam takie wskazanie altymetru, jakbyśmy byli 15 stóp pod ziemią!
Wieża: No to peryskop do góry i kołować do rampy!
Członek załogi: Zaraz! Daliście nam takie wskazanie altymetru, jakbyśmy byli 15 stóp pod ziemią!
Wieża: No to peryskop do góry i kołować do rampy!
***
Wieża: ...a tak dla informacji, byłeś trochę na lewo od linii centralnej podczas podejścia.
Speedbird: Jak najbardziej. A mój drugi pilot był trochę na prawo.
Speedbird: Jak najbardziej. A mój drugi pilot był trochę na prawo.
***
Lady Radar Controller: Can I turn you on at 7 miles?
Airline Captain: Madam, you can try.
Airline Captain: Madam, you can try.
***
Cessna 152: Mój poziom lotu trzy tysiące siedemset (370 tys. stóp).
Kontroler: W takim razie skontaktuj się z centrum kosmicznym w Houston.
Kontroler: W takim razie skontaktuj się z centrum kosmicznym w Houston.
***
Pilot-uczeń: Zgubiłem się! Jestem nad jakimś jeziorem i lecę na wschód.
Kontroler: Zrób wielokrotnie skręt o 90 stopni, to będę mógł cię znaleźć na radarze.
(krótka przerwa...)
Kontroler: No dobra. To jezioro to Ocean Atlantycki. Proponuje natychmiast skręcić na zachód...
Kontroler: Zrób wielokrotnie skręt o 90 stopni, to będę mógł cię znaleźć na radarze.
(krótka przerwa...)
Kontroler: No dobra. To jezioro to Ocean Atlantycki. Proponuje natychmiast skręcić na zachód...
***
ATC: N123YZ, say altitude.
N123YZ: ALTITUDE!
ATC: N123YZ, say airspeed.
N123YZ: AIRSPEED!
ATC: N123YZ, say cancel IFR*.
N123YZ: Eight thousand feet, one hundred fifty knots indicated!
* odmowa pozwolenia na ładowanie z pomocą instrumentów, czyli trzeba siadać "na oko".
N123YZ: ALTITUDE!
ATC: N123YZ, say airspeed.
N123YZ: AIRSPEED!
ATC: N123YZ, say cancel IFR*.
N123YZ: Eight thousand feet, one hundred fifty knots indicated!
* odmowa pozwolenia na ładowanie z pomocą instrumentów, czyli trzeba siadać "na oko".
Humor: